”Kirja tempaisi mukaan niin, että luin sen yhteen putkeen kello kolmeen asti yöllä.” Lukijapalaute on ihan parasta!

Suomalaisen perheyrityksen, Delipap Oy:n, 40-vuotispäivän lähestyessä syntyi ajatus koota yrityksen historia kansien väliin, kun perustajakaksikko oli vielä kertomassa niistä. Heti toimeksiannon saatuaan Elina Nuortie laati työsuunnitelman ja sopi työn sisällöstä sekä aikataulusta yrityksen omistajien kanssa. Nuortie ryhtyi töihin suunnilleen vuosi ennen suurta päivää. Hän hoiti koko hankkeen taustatutkimuksesta ja kirjoittamisesta kuvanvalmistukseen, ulkoasuun ja painoyhteyksiin asti.

Samalla Nuortie pääsi jännittävälle tutkimusmatkalle historiaan – siihen, miten firma oli saanut alkunsa ja miten siitä oli kehittynyt nykyaikainen, tutkitusti turvallisia ja ympäristövastuullisia hygieniatuotteita kehittävä, valmistava ja markkinoiva yritys. Hän haastatteli yrityksen perustajia sekä entisiä ja nykyisiä työntekijöitä. Hän tutki vuosikertomuksia ja tilinpäätöksiä, sopimuspapereita, osuustodistuksia ja sitoumuksia. Hän kävi läpi lehtileikkeitä ja vanhoja myyntikansioita sekä selasi valokuvia ja arkistoja ja tarkisti faktoja.

Kirjasta ei haluttu kuivaa historiikkia vaan hauska elämänmakuinen kertomus pienen perheyrityksen kasvusta kolme sukupolvea ja liki 70 ammattilaista työllistäväksi ”aikuiseksi” yritykseksi. Nuortie nivoi tarinaan ajankuvaa ja tapahtumia niin Suomesta kuin maailmaltakin ja oppi, että vain noin puolet suomalaisyrityksistä saavuttaa edes ”vanhan” yrityksen rajaksi määritellyn 10 vuoden iän!

Haastatteluista ymmärsi, kuinka suuri osa elämää työ on. Nuortie kuunteli kertomuksia ja nauroi mukana, kun kuuli, miten hauskaa talon porukalla oli erilaisissa tapahtumissa, reissuilla sekä virkistys- ja juhlapäivinä ollut. Onnellinen on se, joka osaa nähdä duunissa myös hauskan puolen!

40 vuoteen oli toki mahtunut paitsi iloa myös murhetta, valtavasti arkista puurtamista ja rohkeita käänteitä – sekä aivan uskomaton teknologian ja toimintatapojen muutos.

Mutta yksi ei ajan kuluessa ollut muuttunut miksikään. Asiaansa uskovan ja sitkeän yrittäjän lisäksi tarvitaan luotettavia ja osaavia ihmisiä, eri alojen ammattilaisia, jotka jakavat yrityksen arvot ja joilla on yhteinen suunta ja päämäärä. Juuri siitä – ihmisistä, yhteen hiileen puhaltavasta porukasta, tiimistä – Nuortie löysi hyvän yrityksen ja turvallisen työnantajan ytimen.