”Kirja tempaisi mukaan niin, että luin sen yhteen putkeen kello kolmeen asti yöllä.” Lukijapalaute on ihan parasta!
Suomalaisen perheyrityksen, Delipap Oy:n, 40-vuotispäivän lähestyessä syntyi ajatus koota yrityksen historian vaiheet kansien väliin, kun firman perustajat olivat vielä kertomassa niistä. Heti toimeksiannon saatuani laadin työsuunnitelman ja sovin työn sisällöstä sekä aikataulusta yrityksen omistajien kanssa ja ryhdyin töihin, suunnilleen vuosi ennen suurta päivää. Hoidin koko hankkeen taustatutkimuksesta ja kirjoittamisesta kuvanvalmistukseen, ulkoasuun ja painoyhteyksiin asti.
Pääsin jännittävälle tutkimusmatkalle historiaan – siihen, miten firma oli saanut alkunsa ja miten siitä oli kehittynyt nykyaikainen, tutkitusti turvallisia ja ympäristövastuullisia hygieniatuotteita kehittävä, valmistava ja markkinoiva yritys. Haastattelin yrityksen perustajia sekä entisiä ja nykyisiä työntekijöitä. Tutkin vuosikertomuksia ja tilinpäätöksiä, sopimuspapereita, osuustodistuksia ja sitoumuksia. Kävin läpi lehtileikkeitä ja vanhoja myyntikansioita. Selasin valokuvia ja arkistoja ja tarkistin faktoja erilaisista dokumenteista.
Kirjasta ei haluttu kuivaa historiikkia, vaan hauska ja elämänmakuinen kertomus pienen perheyrityksen kasvusta kolme sukupolvea ja melkein 70 ammattilaista työllistäväksi ”aikuiseksi” yritykseksi. Nivoin tarinaan ajankuvaa ja erilaisia tapahtumia niin Suomessa kuin maailmallakin. Opin samalla, että vain vähän reilu puolet suomalaisyrityksistä saavuttaa edes ”vanhan” yrityksen rajaksi määritellyn 10 vuoden iän!
Haastatteluista siilautui esiin, kuinka suuri osa elämää työ on. Kuuntelin kertomuksia ja nauroin melkein kateellisena, miten hauskaa talon porukalla oli erilaisissa tapahtumissa, reissuilla sekä virkistys- ja juhlapäivinä ollut. Ymmärsin, että onnellinen on se, joka osaa nähdä duunissa myös hauskan puolen.
40 vuoteen oli toki mahtunut paitsi iloa myös murhetta, valtavasti arkista puurtamista ja rohkeita käänteitä – sekä aivan uskomaton teknologian ja toimintatapojen muutos.
Mutta se ei ajan kuluessa ollut muuttunut miksikään, että asiaansa uskovan ja sitkeän yrittäjän lisäksi tarvitaan aina luotettavia ja osaavia ihmisiä, eri alojen ammattilaisia, jotka jakavat yrityksen arvot ja joilla on yhteinen suunta ja päämäärä. Juuri siitä – ihmisistä, yhteen hiileen puhaltavasta porukasta, tiimistä – löysin hyvän yrityksen ja turvallisen työnantajan ytimen.