Luonnonpäiväkirja
Suomen luonnonsuojeluliitolta oli usein kyselty luontoharrastusvinkkejä ja useampivuotista päiväkirjaa omien luontohavaintojen kirjaamista varten. Projekti sai ilmaa siipien alle syksyllä 2019. Silloin koottiin projektityöryhmä, johon kuuluivat Luonnonkalenteritiimin, Risto Sulkavan, Kaija Keskisen ja Elina Nuortien, lisäksi Luontokauppaa ja liittoa edustanut Tapio Kujala. Työryhmän työskentely oli rönsyilevää ja tehtävärajat ylittävää. Noin puolet kirjan kuvista koottiin Jonna Mannisen vesiluontoteemaisen […]
Morsiamen matka
Miten Pikku-Wileniuksesta leivottiin aito Ruda • Yhdeksän naista järjesti toukokuun lopulla 2019 rakkaalle ystävälleen huolella salassa pidetyn yllätyksen. Se vaati perusteellista valmistautumista sekä tarkkaa aikataulutusta ja logistiikkaa. Polttariaamu alkoi Elina Nuortien osalta morsiusseppeleiden valmistuksella. Yksi ”kruunajaisten” yhteyteen ja toinen odottamaan kosteutettuna iltapäivän ohjelmanumeroita. Kun kaikki oli valmista, juhlakansa kokoontui liikuntahallilla, ja liikunnanohjaajana työskentelevä juhlakalu […]
Brändipiru
Brändipiru on bisnesosaaja, joka haluaa haltioitua asiakkaan yrityksestä ja tuotteesta. Se kokee vahvasti, että bisneskumppanina liiketoimintaa voi lähteä kehittämään vain, jos asiakkaan arvot ovat linjassa omien arvojen kanssa. Vastuullisesti toimeentuloa ja parempaa maailmaa tuottava brändi on tätä päivää. ”Brändi ei koskaan voi olla irrallaan yrityksen arvoista, ja vastuullisuus on osa kannattavaa liiketoimintaa. Ilman tulosta ei […]
Luontokuva-lehti
Luontokuva on 1985 perustettu luontokuvauksen harrastajien ja ammattilaisten erikoisaikakauslehti. Runsaasti kuvitettua lehteä julkaisee Suomen Luonnonvalokuvaajat ry ja kustantaa yhdistyksen omistama Kustannus Oy Luonnonkuvaaja. Yhdistyksen jäsenet saavat kuudesti vuodessa ilmestyvän lehden jäsenetuna, mutta sen voi myös tilata erikseen tai ostaa irtonumerona lehtipisteistä. Lehden avustajina toimii ansioituneita luontokuvaajia ja alan asiantuntijoita. Artikkeleissa esitellään paitsi eläin- ja maisemakuvausta […]
Paska juttu
Ylen toimittaja Anu Valve istui kampaajalla ja odotti hiusvärin vaikutusta, kun naistenlehdestä sattui silmiin Käymäläseura Huussi ja Sambia. Siitä lähti liikkeelle missio, joka johti Valveen ja Nina Stenrosin Yle TV1:lle tekemään neliosaiseen sarjaan, Paska juttu, sekä osin ohjelmasarjaan perustuvaan Liken kustantamaan kirjaan nimeltä Paska juttu – kymmenen oivallusta sonnasta. Sonta osoittautui varsin laajaksi ja mielenkiintoiseksi […]
Uuma
Elina Nuortie koosti Riitta Rautakouran päätoimittamaa ja Doctrinan julkaisemaa naisten terveyteen ja hyvinvointiin keskittyvää Uuma-lehteä 2013–2015. Lehti ilmestyi kolme kertaa vuodessa kahtena osin erilaisena painoksena, joista yksi oli suunnattu tavallisille lukijiolle ja toinen terveydenhuollon ammattilaisille. Lisäksi lehdestä julkaistiin digiversio. Rautakoura on terveysviestintään ja sisältömarkkinointiin erikoistunut ammattilainen, joka on kirjoittanut artikkeleita myös esimerkiksi Hyvä Terveys -lehteen. […]
Parhiala
Satavuotiaan Oy Parhiala Ab:n ajastaan jälkeen jäänyt liikemerkki kaipasi kipeästi päivitystä. Avuksi pestattiin Elina Nuortie. Hän uudisti Parhialan logon sekä muotoili ”siirtomaatarvikeliikkeen” brändikahveille uudet tyylikkäät etiketit kauppahallimyymälän pitkää historiaa kunnioittaen. Ajanmukaiset pakkaukset henkivät kahvikaupan perinteitä kauniilla, suomalaisella sekä raikkaalla ja nykyaikaisella tavalla. Myös yrityksen nettisivut olivat auttamattomasti vanhentuneet niin sisällöltään, ulkoasultaan kuin tekniikaltaankin. Nuortie suunnitteli […]
Halva
Halva on ollut erottamaton osa suomalaista makeishistoriaa jo vuosikymmenten ajan. Kun perheyrityksen perinteikäs nimikkotuote, aito halva, täytti 80 vuotta, päätettiin sen ”pölyiseksi” koettu pakkaus uudistaa. Elina Nuortie päivitti tuotesarjan uudelle vuosituhannelle muotoilemalla Halvan brändiin tyylikkäästi istuvat raikkaat rasiat yrityksen kreikkalaisia juuria kunnioittaen. Sittemmin Nuortie on vahvistanut yrityksen brändiä uudistamalla myös monien tunnettujen lakritsiherkkujen, kuten Wanhan […]
Alleco
Alleco on suomalainen vesistötutkimuksiin keskittynyt asiantuntijapalvelu, joka ottaa näytteitä, tekee selvityksiä ja luo strategioita päätöksentekijöille. Paitsi Itämeri myös joet ja järvet sekä luonnonvarojen hallintaan ja ilmastonmuutokseen liittyvät kysymykset ovat Allecon asiantuntijoille tuttuja päiväntasaajalta Arktikselle. Lisäksi he tarjoavat työkaluja ja ratkaisuja vedenalaiseen työskentelyyn, tietojen keruuseen ja anlysointiin hankalissa olosuhteissa. Alleco onkin Suomen johtava vedenalaiseen luontoon erikoistunut yritys. […]
Vuokkoset
Vuokkoset on tunnettu suomalainen hygieniatuotebrändi, jonka kehittämisessä Elina Nuortie ollut mukana vuosikymmenet. Brändin rakentaminen vaatii pitkäjänteisyyttä sekä monipuolista ja laaja-alaista osaamista. Niitä Nuortielle on kertynyt Vuokkosten parissa useammankin brändiuudistuksen verran. Pitkä asiakassuhde puolestaan kertoo osaamisen arvostuksesta ja luottamuksesta. Luotettavuus kuuluu puhtauden ja kotimaisuuden ohella myös tärkeimpiin Vuokkoset-brändin ominaisuuksiin. Vuokkoset-tuotteissa voi luottaa siihen, että ne ovat […]
Hanko
Elina Nuortie oli iloinen, kun Hangon kaupungin matkailutoimistosta otettiin yhteyttä ja pyydettiin toteuttamaan aikaa kestävä luontoteemainen matkailuesite Hangon kaupungille. Hanko on Nuortielle rakas kaupunki. Hänen isällään oli tapana viedä hänet Hankoon pienestä pitäen vähintään kerran vuodessa. Oman perheensä voimin Nuortie on piipahtanut siellä veneellä joka kesä pitkälti 30. vuotta. Muina vuodenaikoina on yövytty ikonisessa Hotelli […]
Muumivaippa
”Saimme nostettua Muumivaipan tunnettujen ja arvostettujen suomalaisbrändien joukkoon kattavan brändiuudistuksen avulla, ja Muumivaipan markkinaosuus kaksinkertaistui muutamassa vuodessa!”, kertoi Delipap Oy:n myyntijohtaja Katarina Hanell onnistuneen projektin päätteeksi. Elina Nuortie suunnitteli yhdessä yrityksen markkinointitiimin kanssa suomalaisen Muumivaipan tuotekonseptin uusiksi 2010-luvulla. Vaippoihin tehtiin selkeitä parannuksia ja niiden kuosit sekä pakkausten ilme muutettiin vastaamaan uutta konseptia. Markkinointikampanjat monipuolisine aineistoineen […]
Dammenberg
Suomalainen suklaan valmistaja Dammenberg (2003 lähtien Gredon Invest Oy:n omistama) on valmistanut suklaata käsityönä 1994 alkaen. Suklaatehdas Dammenberg sijaitsee Lempäälän Sääksjärvellä ja se on keskittynyt erityisesti allergiaa aiheuttamattomiin ja erityisruokavalioille sopiviin suklaisiin. Niissä ei ole esimerkiksi pähkinää, gluteenia tai kananmunaa. Lisäksi heiltä löytyy vaihtoehtoja vegaaneille ja diabeetikoille. Dammenbergin motto onkin: Herkkuhetki kuuluu kaikille. Elina Nuortien […]
Raumanmeri
Merenharmaassa takakannessa lentävän haahkaparven yllä on osuva tiivistys Zacharias Topeliuksen 1875 ilmestyneestä Maamme kirjasta: ”Raumanmereksi nimitetään sitä Pohjanlahden osaa, joka huuhtelee Satakunnan rannikkoa; näitä kulkuvesiä meritautiset pelkäävät.” Raimo Sundelin ei pelkää. Hän on kulkenut noilla vesillä pienellä avoveneellään kaikissa olosuhteissa ja kuvannut saaristoa vuodesta 1975. Ammattikuvaajana, majakka-aktiivina ja luonnon ystävänä tunnetun Raimon kuvista on koottu […]
Danisco
Jokunen vuosi sen jälkeen, kun tanskalainen elintarviketeollisuusyhtymä Danisco osti suomalaisen Cultor Oyj:n (sekä sen ohessa Lännen Tehtaat, Sucros ja Suomen Sokeri Oy:t) vuonna 1999 Elina Nuortie pääsi suunnittelmaan Daniscon Finnfeeds Finland Oy:n Betaiinin (Betafin®) markkinointiin liittyviä esitteitä ja julisteita. Luonnollinen betaiini eristettiin ensimmäisenä sokerijuurikkaasta (Beta vulgaris) ja sitä voidaan käyttää parantamaan monenlaisia hyödykkeitä tuotantoeläinten rehuista […]